جستجوی این وبلاگ

۱۴۰۳ فروردین ۱۷, جمعه

بازداشت و احضار دو روزنامه‌نگار در قزوین و تهران با اتهام «نشر اکاذیب» در فضای مجازی

 


حسام عابدی‌ها، روزنامه‌نگار، به دلیل گزارش درباره یک کلاهبرداری بزرگ در قزوین و انتقاد از مسئولان قضایی بازداشت و حسن عباسی، روزنامه‌نگار دیگر، به دلیل انتشار مطالبی درباره فقر در هرمزگان احضار شد.

کانال تلگرام «اعتراض مدنی بازار» روز جمعه، ۱۷ فروردین، عکسی از حسام عابدی‌ها، روزنامه‌نگار قزوینی، با دستبند منتشر کرده و نوشت که او به دلیل گزارش‌دهی درباره پرونده «کلاهبرداری شرکت رضایت خودروی طراوت نوین» بازداشت و پس از «تأمین قرار کفالت» به‌طور موقت آزاد شده است.

به گزارش این منبع، آقای عابدی‌ها پیشتر در چند جلسه زنده (لایو) در صفحات مجازی و در جلسات حضوری پرسش و پاسخ با حضور مسئولان قضایی و اجرایی قزوین از عملکرد مسئولان قضایی این شهر در رسیدگی به پرونده گفته‌شده انتقاد کرده بود.

در همین حال گزارش شده که خبرگزاری دولتی ایسنا در یک پیام‌رسان داخلی اتهام آقای عابدی‌ها را «نشر اکاذیب رایانه‌ای» عنوان کرده است.

پس از انتشار گزارش‌هایی از «کلاهبرداری» شرکت «رضایت خودروی طراوت نوین» و تجمع مال‌باختگان مقابل نهادهای حکومتی، استاندار قزوین گفته بود که مسئولان این شرکت «با عناوین مختلف ۱۲ و نیم هزار میلیارد تومان سرمایه جمع کرده بودند.»

دادستان تاکستان در مرداد ۱۴۰۲، همزمان با اعلام خبر بازداشت مدیر این شرکت، از سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ هزار نفر در این شرکت خبر داده بود.

حسن عباسی، روزنامه‌نگار منتقد، نیز در روزهای گذشته عکسی از حکم احضار خود به دادسرای رسانه تهران با اتهام انتسابی «نشر اکاذیب از طریق فضای مجازی» منتشر کرده بود.

او ضمن انتشار این حکم در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس دلیل احضار خود را «مطالبه‌گری برای رفع محرومیت‌های استان هرمزگان» عنوان کرده و گفته بود: «دلیل اصلی محرومیت دراستان‌های جنوبی آن است که عده‌ای در مناصب خود به‌ جای تلاش برای محرومیت‌زدایی در پی سرکوب و محرومیت‌افزایی هستند.»

بر اساس آخرین گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در روز ۱۲ فروردین دست‌کم پنج روزنامه‌نگار به نام‌های کامیار فکور، ویدا ربانی، علی تسنیمی، مهدی افشارنیک و روح‌الله نخعی در زندان و بازداشت به‌ سر می‌برند.

همچنین حکم محکومیت کیوان صمیمی در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است و سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی نیز با مرخصی درمانی به‌طور موقت آزاد شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت و احضار دو روزنامه‌نگار در قزوین و تهران با اتهام «نشر اکاذیب» در فضای مجازی

  حسام عابدی‌ها، روزنامه‌نگار، به دلیل گزارش درباره یک کلاهبرداری بزرگ در قزوین و انتقاد از مسئولان قضایی بازداشت و حسن عباسی، روزنامه‌نگار ...