جستجوی این وبلاگ

۱۴۰۲ اردیبهشت ۱۸, دوشنبه

شش زن زندانی در اوین اعدام‌های اخیر را محکوم کردند


این زنان تاکید کردند که اعدام‌ها "اعمال خشونت عریان" برای نمایش "قدرتی پوشالی" است که "سست بودنش بر مردم ایران و جهان عیان شده‌است".

بیانیه به افزایش صدور احکام اعدام به "اتهامات افساد فی‌الارض و محاربه" و اجرای آن در سراسر ایران از سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان، کردستان تا تهران اشاره کرده‌ است که "شتابزده و بدون دادرسی عادلانه فاقد وجاهت قانونی و اخلاقی است".

زنان زندانی در اوین "اعدام، کشتار و مردم‌کشی توسط حکومت استبدادی" را محکوم کرده  و خواهان توقف سریع آن شده‌اند.

آنها بر ایستادگی خود "در کنار مردمِ به‌پا خاسته" برای پایان بخشیدن به "حکومت دینیِ استبدادی" اصرار و اعلام کرده‌اند: «حکومت با سرکوب مردم و ایجاد رعب و وحشت از طریق کشتن راه به جایی نخواهد برد و محکوم به فناست.»

شش فعال حقوق بشری و مدنی از مجامع بین‌المللی و رسانه‌های جهانی تقاضا کرده‌اند با حمایت گسترده از مردم و فشار بر جمهوری‌اسلامی "مانع تداوم خشونت حکومتی شوند و به تحقق اراده‌ی مردم ایران یاری رسانند."

این زنان در بیانیه خود می‌گویند: «جنبش انقلابی "زن زندگی آزادی" تبلور اراده‌ی مردم برای پایان دادن به حکومت استبداد دینی است.»

سیر صعودی اعدام‌ها

این اولین بار نیست که زندانیان عقیدتی نسبت به احکام اعدام اعتراض می‌کنند. نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر هفته گذشته در پیامی در واکنش به دریافت جایزه یونسکو بار دیگر به مجازات اعدام در ایران اشاره کرد و از سازمان ملل خواست که "مردم ایران را تنها" نگذارد. او گفت: «برای حمایت از مردم معترض و فعالان مدنی و سیاسی و برای پیشبرد اهداف صلح طلبانه و خشونت پرهیز مردم ایران،  توان سرکوب حکومت و قدرت عوامل سرکوب، زندان، شکنجه و اعدام را تضعیف کنید.»

او سال‌ها علیه مجازات اعدام مبارزه کرده و به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود چندین بار زندانی شده است. دیگر زنان امضا‌کننده این بیانیه‌نیز پیش از این بارها با فشار و زندان روبرو شده‌اند.

احکام اعدام در هفته‌های اخیر در ایران اوج گرفته و واکنش‌ها در داخل ایران و مجامع بین‌المللی را برانگیخته است. صبح امروز (دوشنبه ۱۸ اردیبهشت) صدرالله فاضلی زارعی و یوسف مهرداد، دو زندانی عقیدتی اعدام شدند. دو روز پیش از آن حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، مشهور به "حبیب اسیود" به اتهام "افساد فی‌الارض" و "سردستگی گروهک حرکت النضال" اجرا شد.

به گزارش حال‌وش، ارگان خبری حقوق بشری که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌‌دهد، از تاریخ نهم تا ۱۴ اردیبهشت دست کم ۲۰ شهروند بلوچ در زندان شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ و سازمان فرانسوی "با هم علیه مجازات اعدام" ECPM، در گزارش مشترکی اعلام کردند موارد اعدام در ایران در سال گذشته میلادی به نسبت سال قبل ۷۵ درصدافزایش داشته است.

بنابر این گزارش که پنج‌شنبه، ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) منتشر شد در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۵۸۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند و دستگاه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی ۸۸ درصد این اعدام‌ها را به طور رسمی اعلام نکرده‌اند.

بازداشت و احضار دو روزنامه‌نگار در قزوین و تهران با اتهام «نشر اکاذیب» در فضای مجازی

  حسام عابدی‌ها، روزنامه‌نگار، به دلیل گزارش درباره یک کلاهبرداری بزرگ در قزوین و انتقاد از مسئولان قضایی بازداشت و حسن عباسی، روزنامه‌نگار ...