جستجوی این وبلاگ

۱۴۰۲ بهمن ۱۰, سه‌شنبه

خانواده چهار زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام: فرزندانمان را دیدیم، گفتند دیدار آخر است


 خانواده‌های پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار، چهار زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام در زندان اوین، روز یکشنبه اعلام کردند «پس از ۱۹ ماه بی‌خبری، فرزندانمان را دیدیم، گفتند این آخرین‌ دیدار است.» بنا بر گزارش‌ها آنها برای اجرای حکم به زندان قزلحصار منتقل شده‌اند.

همزمان، گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است که روز یکشنبه ماموران امنیتی در زندان قزلحصار کرج به زندانیان سیاسی محبوس در واحد ۴ این زندان یورش برده و علاوه بر ضرب و شتم زندانیان سیاسی اقدام به تخریب اموال آنها کردند.

بر اساس گزارش‌ها دستکم پنج تن از زندانیان سیاسی در قزلحصار در اثر حمله ماموران مجروح شده‌اند.

به گفته منابع نزدیک به خانواده این زندانیان، ماموران دلیل این اقدام خود را سر دادن شعار از سوی زندانیان سیاسی علیه احکام اعدام و اعتراضشان به خطر اجرای حکم اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد عنوان کردند.

بر اساس اطلاعیه کمپین دفاع از چهار زندانی سیاسی کُرد که روز یکشنبه هشتم بهمن‌ماه منتشر شد، آنها پس از نوزده ماه بی‌خبری با فرزندانشان در زندان اوین ملاقات کردند و به آنها گفته شد: «این آخرین دیدار است.»

در این اطلاعیه آمده «در این دیدار کوتاه چهار جوان و چهار زندانی سیاسی کرد، وصیت‌نامه خود را به خانواده اعلام کرده و تاکید کردند که این آخرین دیدار است.»

همچنین همسر محسن مظلوم خبر داده که پژمان فاتحی در ملاقات با مادرش گفته «این مرگ برای من یک مرگ با افتخار است؛ در مراسمم سیاه نپوشید و گریه نکنید.»

خانواده‌های این چهار زندانی سیاسی پیشتر در روز شنبه هفتم بهمن در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که برای ملاقات با فرزندانشان در روز یکشنبه به زندان اوین فراخوانده شدند.

پس از آن و به دنبال صدور این اطلاعیه، از ساعات اولیه بامداد یکشنبه تجمعی در برابر زندان اوین با حضور خانواده‌های این چهار زندانی و شماری از شهروندان ازجمله مخالفان اعدام شکل گرفت.

همزمان بسیاری از کاربران در فضای مجازی نسبت به اعدام قریب‌الوقوع این افراد هشدار داده و خواهان توقف اجرای حکم آنها شدند.

روز شنبه دور دوم کارزار جهانی «نه به اعدام» در شهرهای مختلف جهان برگزار شد و ایرانیان برای اعتراض به اعدام‌های اخیر و در خطر بودن دیگر زندانیان محکوم به اعدام در ایران تجمع کردند.

پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار در مردادماه ۱۴۰۱ از سوی نیروهای امنیتی در منطقه صومای برادوست شهرستان ارومیه بازداشت شدند.

پس از بازداشت این افراد، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران با اعلام خبر بازداشت این چهار زندانی سیاسی کرد، آنها را «افراد وابسته به اسرائیل که قصد انجام عملیات خرابکارانه در ایران را داشتند» معرفی کرد.

مهرماه ۱۴۰۱ پس از گذشت حدود ۸۰ روز از زمان دستگیری این افراد، ویدیویی از اعترافات اجباری آنها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی، مدتی بعد به وسیله قاضی ایمان افشاری، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده‌اند.

حکم اعدام آن‌ها در شعبه ۹ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی قاسم مزینانی تایید شده و درخواست اعاده دادرسی وکیل مدافع آن‌ها از سوی دیوان عالی کشور رد شده است.

مسعود شمس‌نژاد، وکیل دادگستری، روز شنبه ۱۶ دی‌ ماه در رسانه اجتماعی ایکس نوشت فرایند دادرسی و حکم نهایی اعدام موکلانش را عادلانه و منصفانه نمی‌داند.

او تاکید کرد موکلانش از حقوق خود برخوردار نبوده‌اند و در این مدت تلاش‌هایش به عنوان وکیل بی‌سرانجام بوده است.

این چهار زندانی سیاسی کُرد با گذشت بیش از ۱۸ ماه از زمان بازدشت، در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برند.

خانواده‌های این چهار زندانی، طی این مدت بارها اتهامات مطرح شده علیه این افراد را رد کردند و آنها را قربانی یک سناریوسازی امنیتی خوانده و بر برخوردار نبودن آنها از حق دادرسی عادلانه و محروم بودن‌شان از حق دسترسی به وکیل انتخابی و ملاقات با خانواده تاکید کردند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت و احضار دو روزنامه‌نگار در قزوین و تهران با اتهام «نشر اکاذیب» در فضای مجازی

  حسام عابدی‌ها، روزنامه‌نگار، به دلیل گزارش درباره یک کلاهبرداری بزرگ در قزوین و انتقاد از مسئولان قضایی بازداشت و حسن عباسی، روزنامه‌نگار ...