جستجوی این وبلاگ

۱۴۰۳ فروردین ۲, پنجشنبه

واکنش‌های متفاوت و گسترده کاربران به اختلاف یکتا ناصر و منوچهر هادی


 انتشار ویدئویی از یکتا ناصر، بازیگر سینمای ایران که اتهام‌هایی به منوچهر هادی همسر سابقش می‌زند و تکذیب آقای هادی واکنش بسیاری گسترده در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده و معضل «حق حضانت» فرزندان در قوانین جمهوری اسلامی را بار دیگر مطرح کرده است. 

در ویدئو که دیروز منتشر شد خانم ناصر شوهر سابقش را متهم کرد که دختر ۷ ساله‌شان را «ربوده» و نزد او برنگردانده و او را به خشونت خانگی متهم کرد.

خبر«اختلاف» این هنرمند سینما بر سر دختر ۷ ساله‌شان در آخرین ساعات سال ۱۴۰۲ و در آستانه نوروز ۱۴۰۳ توجه افکار عمومی کاربران شبکه های اجتماعی فارسی‌زبان را به خود جلب کرد.

واکنش‌ها به این ویدئو و گریه‌های خانم ناصر آنقدر بود که حتی خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران، میزان، به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد که موضوع ربودن دختر خانم ناصر مطرح نیست اما او «در کلانتری ۱۲۳ نیاوران شکایتی در این رابطه ثبت کرده است.»

میزان روز اول فروردین درباره این ماجرا نوشت که «حضانت کودک» با خانم ناصر بوده است و «حسب دستور موقت دادگاه خانواده پدر حق ملاقات هفته‌ای یک ساعت در کلانتری را داشته است

به نوشته میزان، در ایام نوروز «شعب کشیک در دادسراهای کشور دایر و فعال هستند» اما خانم ناصر مراجعه‌ای به دادگستری نداشته و «صرفا شکایت خود را در کلانتری ثبت کرده است و پرونده در حال پیگیری است.»

ساعاتی پس از انتشار اطلاعیه خبرگزاری میزان،‌ منوچهر هادی،‌ کارگردان سینما و تلویزیون عکسی از خود، یکتا ناصر و دخترشان را در اینستاگرامش منتشر و گفته‌های خانم ناصر را تکذیب کرد. 

ماجرا ادامه یافت و یکتا ناصر، صبح امروز (پنجشنبه دوم فروردین) در اینستاگرام شوهر سابقش را «دروغگو» و انتشار عکسش را سوء استفاده خواند. 

جزئیات اختلاف این زوج بر سر حضانت کودکشان مشخص نیست اما می‌تواند یک نمونه از هزاران مورد از این دست باشد.

طبق قوانین کنونی در ایران حضانت کودک تا ۷ سالگی با مادر است اما بعد از ۷ سالگی اگر دختر باشد تا ۹ سالگی اولویت حضانت با پدر است و بعد از ۹ سالگی دختر خارج از سن حضانت محسوب می‌شود و خودش باید تعیین کند که با پدر یا مادرش زندگی می‌کند. برای پسر هم بین ۷ تا ۱۵ سالگی اولویت حضانت با پدراست.

اما طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی،‌ ولایت کودک کاملا به عهده پدر و جد پدری خواهد بود یعنی امورحقوقی و مادی کودک همیشه بر عهده پدر و جد پدری است.

نمایی از «احقاق حقوق» زنان و مادران در ایران یا «قضاوت رنج دیگران»

واکنش‌های کاربران به این موضوع متفاوت بوده است،‌ برخی آن را «نمایی از احقاق حقوق زنان و مادران در ایران» دانستند و به رنج‌ «مادر بودن در نظام مردسالار» و «خلاهای قانونی» اشاره کردند و برخی هم از طرح اختلاف خانوادگی در شبکه‌های اجتماعی انتقاد و خانم ناصر را به بردن آبروی خانواده متهم کردند.

آزاده مختاری، روزنامه‌نگار اجتماعی در ایران با بازنشر ویدئو خانم ناصر در شبکه ایکس نوشت: «آخرین خبری که در ۱۴۰۲شکل گرفت و در آغاز ۱۴۰۳ منتشر شد، حکایت ضجه‌های یک زن است که فریاد می‌زند دختر ۷ ساله‌ام را پدرش بی‌خبر برده و فریادرس طلب می‌کند!»

خانم مختاری ویدئوی خانم ناصر و کل ماجرا را «نمایی از احقاق حقوق زنان و مادران» در ایران خواند.

سارا روستاپور، مجری تلویزیون پای پست خانم ناصر نوشت:‌ «فقط یک مادر درک می کنه شما چه حالی دارید. متاسفانه خلا قانونی در این زمینه زیاد هست و مادران زیادی چنین مسئله ای را بارها تجربه کرده اند.» 

ویدئو خانم ناصر با واکنش‌های منفی زیادی هم رو به رو شد. تعداد زیادی از کاربران از اینکه او مشکل خود را در شبکه‌های اجتماعی مطرح و درخواست کمک کرده است،‌ از او انتقاد و او را به آبروریزی متهم کردند.

برخی از کاربران «مجازی کردن مسائل خانوادگی» و طرح چنین موضوع‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی درست ندانستند و از جمله نوشتند: «چقدر قیل‌وقال می‌کنی، پدرشه بچه شو برده شمال»، «چرا آبروریزی می‌کنی؟» «پست‌ات را حذف کن.»

سلما شکیب، چهره اینستاگرامی و مربی بدنسازی و رقص چنین برخوردهایی را «قضاوت» درباره رنج دیگران خواند و نوشت: «با دیدن ویدئو خیلی ناراحت شدم، برای میزان درد و رنجی که باعث‌ می‌شه یک نفر اینجوری طاقتش طاق بشه، ولی راستش با خوندن کامنت‌ها خیلی بیشتر دلم گرفت ، چجوری تبدیل شدیم به آدم‌هایی که رنج ادم‌ها رو اینجوری قضاوت کنی.»

نعیمه دوستدار، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در شبکه ایکس این نوع واکنش‌ها را بیدار شدن «دیو» مردسالاری خوانده است: «ماجرای یکتا ناصر دیو مردسالاران را بیدار کرده که با تک‌روایت‌های خود، قرن‌ها تجربه خشونت و تبعیض جنسیت و نقض و خلاء قوانین را زیر سوال ببرند.»

«یادتان باشد وقتی تصورتان از گریه زنان، مکاری و دروغ است، یعنی دارید به شکل خودکار به شرع و عرف تمکین می‌کنید؛ همان شرع و عرفی که با اهریمن‌سازی از زنان، قرن‌ها حقوق‌شان را نقض کرده است.»


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت و احضار دو روزنامه‌نگار در قزوین و تهران با اتهام «نشر اکاذیب» در فضای مجازی

  حسام عابدی‌ها، روزنامه‌نگار، به دلیل گزارش درباره یک کلاهبرداری بزرگ در قزوین و انتقاد از مسئولان قضایی بازداشت و حسن عباسی، روزنامه‌نگار ...