جستجوی این وبلاگ

۱۴۰۲ آذر ۱۴, سه‌شنبه

کانون مدافعان حقوق بشر: بینایی زینب جلالیان، زندانی سیاسی، در معرض «خطر جدی» است


 در ادامه محرومیت زینب جلالیان از خدمات درمانی، نهادهای حقوق بشری نسبت به درخطر بودن بینایی این زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد هشدار دادند.

کانون مدافعان حقوق بشر روز سه‌شنبه ۱۴ آذر با اشاره به اینکه زینب جلالیان به بیماری‌های ناخنک چشم و ضعف بینایی مبتلا است تاکید کرد که بینایی او در پی سالها محرومیت از درمان در معرض «خطر جدی» قرار دارد.

این تشکل حقوق بشری، با اشاره به بیماری‌های متعدد زینب جلالیان پس از شانزده سال حبس گزارش داد که بازجویان وزارت اطلاعات دسترسی این زندانی سیاسی به خدمات پزشکی را مشروط به ابراز ندامت او کرده‌اند.

به گزارش کانال تلگرامی کانون مدافعان حقوق بشر، زینب جلالیان که اکنون در زندان مرکزی یزد محبوس است در هفته‌های گذشته با دستبند و پابند مورد بازجویی قرار گرفته و ماموران وزارت اطلاعات او را تهدید کرده‌اند که در صورت عدم ابراز ندامت، از تمامی حقوق اولیه‌ یک زندانی از جمله دسترسی به خدمات پزشکی محروم خواهد بود.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، زینب جلالیان، ۴۱ ساله، که به عنوان با سابقه‌ترین زندانی سیاسی زن در ایران شناخته می‌شود، طی ۱۶ سال گذشته از حق مرخصی برخوردار نبوده است.

به گزارش هه‌نگاو، این زندانی سیاسی که تحت «شکنجه‌های روانی و جسمانی» قرار گرفته از سال ۱۳۹۹ تاکنون هیچگونه ملاقاتی با خانواده نداشته‌است.

زینب جلالیان، اهل ماکو، در اسفندماه ۱۳۸۶ بازداشت و پس از محاکمه بە اتهام «محاربه از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کُردستان (پژاک)» سرانجام به حبس ابد محکوم شد.

به نوشته هه‌نگاو، خانواده این زندانی سیاسی نیز «پیوسته تحت فشار» بوده و در زمستان ١۴٠٠، پس از آنکه درخواست کمک گوزل حاجی‌زاده، مادر زینب جلالیان، در قالب پیامی ویدیویی منتشر شد، مادر و سه برادر زینب جلالیان بازداشت شدند.

آمریکا بارها برخوردهای خشونت‌آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

مراجع بین‌المللی حقوق بشری، از جمله گزارشگران سازمان ملل متحد، نیز همواره نسبت به وخامت نقض حقوق بشر در ایران هشدار داده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت و احضار دو روزنامه‌نگار در قزوین و تهران با اتهام «نشر اکاذیب» در فضای مجازی

  حسام عابدی‌ها، روزنامه‌نگار، به دلیل گزارش درباره یک کلاهبرداری بزرگ در قزوین و انتقاد از مسئولان قضایی بازداشت و حسن عباسی، روزنامه‌نگار ...